Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
  • Pozycjonowanie jako reklama w internecie

    Posted on Luty 12, 2012 by in Bez kategorii, firmy, reklama, usługi

    Wielokrotnie rozmawiałem już z moim kolegą z branży – Władkiem (pozdrawiam!) na czym właściwie polega reklama SEO w internecie i w jaki sposób na niej zarabiać? Jak już większość internautów wie -  pozycjonowanie to zbiór szeroko pojętych czynności mających na celu uzyskanie jak najwyższej pozycji danej frazy (przeważnie chodzi o słowa związane z działalnością klienta) w wynikach wyszukiwania popularnych robotów internetowych. W ostatnich latach praktycznie mówi się tu o jednej wyszukiwarce ;)

    Co potrzeba ?

    W takim razie co powinien posiadać pozycjoner, aby sprostać oczekiwaniom klientów i w możliwie jak najkrótszym czasie umieścić ich serwis internetowy z ofertami dla potencjalnych zainteresowanych w top 10 (pierwsza dziesiątka – pierwsza strona odpowiedzi na frazy w wyszukiwarce – przypomnę , że branża SEO stosuje jeszcze inne zwroty : wspominany top 10, top 5 = pierwsza piątka, top 3 = podium etc…) ?

    • Wiedzę – ostatnie ruchy google w sprawie domen regionalnych i plany zredukowania do minimum wpływu fraz kluczowych w nazwie domeny na jej pozycje w wynikach wyszukiwania , rosnące znaczenie ortografii i stylistyki na wartość contetnu, oraz inne nowości zmieniają oblicza współczesnego SEO. Nie wystarczy wiedza z dziedziny webdesignu,  edytorów, obsługi skryptów php, języka angielskiego, czy tez pisania w html. Mechanizmy wyszukiwarek, a szczególnie google są dynamiczne i jak same twierdzą, dążą do ciągłego usprawniania pracy googlebotów (cokolwiek to oznacza). Umiejętność napisania przykładowo 20 fachowych i merytorycznych tekstów z dziedziny, o której niewiele się wie to również duża (wymagana) sztuka.  Z pewnością wiedza jest kluczowym czynnikiem zapewniającym sukces SEO, wielkość zaplecza SEO, wiek domen, PR i inne skądinąd istotne czynniki, są w tej kwestii drugoplanowe. Więcej w artykule W. Kozaczkiewicza  ” czynniki wpływające na pozycję stron w wyszukiwarkach„.
    • Zaplecze SEO – standardowo bazę stron internetowych przyjaznych SEO (polecam wordpress ;) ), katalogów WWW, serwisów branżowych etc. Oczywiście zarówno „branżówka” jak i spam oraz katalogi powinny być skrupulatnie moderowane, z możliwie  wiarygodnymi, renomowanymi domenami. Wszystko musi być w 100% zgodne z netykietą i wskazówkami dla webmasterów ! Pamiętać należy również o fakcie , że część zaplecza nie może linkować / być zlinkowane z resztą sieci SEO (odrębne nie powiązane serwisy ). Mówimy oczywiście o „białym SEO” ;) /…/
    • Pieniądze – potrzebne do opłacania hostingów, domen, artykułów na zamówienie, płatnych wpisów w dobrych katalogach branżowych, podwykonawców, działań „webseo” i wielu innych czynników.
    • Działalność – możemy pracować jako firma (tu standardowo należy zarejestrować działalność w odpowiednim urzędzie itp…), jako podwykonawca w innej firmie, lub na umowę o dzieło , lub  zlecenie* dla klienta. Wybór formy działalności należy poprzedzić analizą kosztów i czystą wygodą współpracy. Przeważnie najkorzystniej jest prowadzić własną działalność gospodarczą, ale jeśli traktuje się pozycjonowanie jako dodatkowe źródło dochodu, można skorzystać z pozostałych opcji. Wg mnie każdy rodzaj w/w form pracy ma swoje plusy i minusy, dlatego zalecam indywidualne podejście.

    Wycena pozycjonowania.

    Wycena pracy pozycjonera to kolejne dynamiczne zagadnienie i trudno tu o jakieś uniwersalne mechanizmy. Posłużmy się przykładami z życia. Standardowo istnieją trzy podstawowe sposoby rozliczenia z klientami:

    • Utrzymanie pozycji – klient płaci wyłącznie za wyniki top 10 wg tabeli opracowanej przez pozycjonera. Przykład cennika** wzięty z internetu (*ceny podane w netto – za miesięczne utrzymanie frazy) :
    Ilość wyników TOP 1 TOP 3 TOP 5 TOP 10
    do 50 000 30,00 zł* 25,00 zł* 20,00 zł* 10,00 zł*
    do 100 000 40,00 zł* 30,00 zł* 25,00 zł* 20,00 zł*
    do 250 000 50,00 zł* 40,00 zł* 30,00 zł* 25,00 zł*
    do 500 000 70,00 zł* 60,00 zł* 50,00 zł* 40,00 zł*
    do 1000 000 120,00 zł* 80,00 zł* 70,00 zł* 60,00 zł*
    Ponad 1000 000 do ustalenia do ustalenia do ustalenia do ustalenia

    Jak widać opłacalność można uzyskać już przy kilku frazach w top 10, należy jednak pamiętać, że frazy mocno konkurencyjne, oraz pojedyncze słowa są najczęściej rozliczane przez indywidualne negocjacje i sięgają nawet kilkuset złotych miesięcznie. Sposób bardzo wygodny ale stosunkowo drogi dla klienta. W końcu to opłaty miesięczne!

    • Premia za wyniki – klientowi zawsze się śpieszy! Chce wyprzedzić konkurencję w jak najszybszym możliwym terminie – zgadza się na system jednorazowych premii za wyniki zależnych od efektów w top 10 i czasu (dodatkowa premia za szybkie wyniki ). Tu trzeba uważać – google daje kary za zbyt szybkie linkowanie, traktując takie praktyki jako niezgodne z SEO  i zamiast dużej premii można dostać np. bana! Tylko dla pozycjonerów z  mocnym zapleczem wartościowych serwisów, oraz klientów z  wysoce poprawnymi, unikalnymi i zoptymalizowanymi pod katem wyszukiwarek stronami WWW. Szybki zarobek = dużo intensywnej merytorycznej pracy, doświadczenia i wiedzy, mocne linki z zaplecza, kategorycznie unikalność i dbałość (przykładowo artykuły w serwisach pr >=3 + minimum 2000 znaków , jeden link w treści, duża wartość merytoryczna w branży i unikalność itp…) Pozostaje tylko problem zapytania powyżej miliona odpowiedzi, które wypromowane w przeciągu miesiąc na top 3, musi teraz przetrwać kontrataki konkurencji  i naturalne procesy przetasowań na szczycie góry popularności. A tam „wieje” najmocniej!  Znowu „utrzymanie pozycji”, a jeśli tak, to na jakich warunkach. Jak widać premie za wyniki najczęściej idą w parze z  podjęciem się późniejszego „utrzymania pozycji”, a warunki współpracy klient -SEO ustala się indywidualnie.
    • Inne –  w przypadku umowy o dzieło mamy technicznie do czynienia z abonamentem – stałą miesięczną opłatą za obsługę klienta, plus ew. premie za osiągnięcia (ale to już wg ustaleń podmiotów współpracujących). Zaletą abonamentu jest niski miesięczny koszt, brak zawiłości, problemów z rozliczaniem aspektów utrzymania pozycji, możliwość dokładania fraz kluczowych do kampanii, oraz wiele innych. Słyszałem też o kilku innych metodach, ale o znaczeniu marginalnym dla omawianego zagadnienia.
    Econo Standard Gold Premium
    Liczba słów kluczowych 5 5 10 10
    Optymalizacja strony
    Strona o zasięgu regionalnym
    Strona o zasięgu regionalnym
    z dużą konkurencją
    Strona o zasięgu ogólnopolskim
    Strona o zasięgu światowym
    Long tail
    Stała opieka nad serwisem
    Analiza statystyk
    Cena od 299zł od 499zł od 999zł Indywidualna
    wycena

    Przykładowa tabela ilustrująca inne kryteria wyceny pozycjonowania .

    Wnioski

    Ilość firm proponujących usługi SEO co roku rośnie, niestety coraz częściej można na rynku spotkać  pozycjonerów nieuczciwych, bez wiedzy i umiejętności, a także zwykłych oszustów. Utrudnia to wybranie klientowi firmy SEO / przeczytaj artykuł G. Skiery „jaką firmę SEO wybrać ” /, ale takie są prawa gospodarki wolnorynkowej. Słabi i nieuczciwi prędzej czy później odpadną z gry, a tym mocnym, uczciwym SEO PR życzę wszystkiego dobrego i pozdrawiam.

    Witek Kozaczkiewicz

    ————————————————-

    * W obrocie prawnym występują dwie umowy umowa zlecenia i umowa o dzieło. Wiele osób utożsamia te dwie umowy. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, każda z nich jest inaczej skonstruowana i do każdej odnoszą się inne przepisy prawa.  Sprawdź szczegóły w necie!

    ** Zobacz również propozycję – cennik pozycjonowania SEOreklamy

5 Responsesso far.

  1. [...] jak najwyższej pozycji serwisu WWW w wynikach wyszukiwania popularnych wyszukiwarek internetowych. Pozycjonowanie jako  reklama w internecie zrobiło w ciągu ostatnich lat wręcz zawrotną karierę. SEO – czyli optymalizacja stron [...]

  2. [...] finansowego sukcesu ( a o cóż innego chodzi … ). Podobnie trudno jednoznacznie określić pozycjonowanie cennik. Najczęściej firma pozycjonująca ustala takowy na początku działalności, ale jakieś sztywne [...]

  3. Już sam cennik uzależniony od ilosći wyników powinien każdego zniechęcić do takiego pozycjonera.

    • Wolo pisze:

      Problem w tym , że klienci nie rozumieją SEO, chcą szybko i tanio osiągnąć najkorzystniejsze rezultaty kampanii. Stąd te całe cenniki – czytelne dla klienta…

  4. admin pisze:

    Wiele wskazuje na to, iż niedługo zmienią się także modele rozliczeń. Rozliczanie za pozycje fraz odejdzie w niepamięć na rzecz innych form tj. np. poziom odwiedzalności z wyszukiwarek, ilości konwersji czy nawet model płatności za efekt w postaci zakupów. Jednym słowem wskutek ruchów Google świat SEO czeka szereg zmian. Firmy pozycjonujące mogą jedynie liczyć na zrozumienie i akceptację ze strony swoich klientów.

Odpowiedz na Wolo Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>