This page is hosted for free by cba.pl, if you are owner of this page, you can remove this message and gain access to many additional features by upgrading your hosting to PRO or VIP for just 5.83 PLN.
Do you want to support owner of this site? Click here and donate to his account some amount, he will be able to use it to pay for any of our services, including removing this ad.
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl

Pozycjonowanie jako reklama w internecie

Wielokrotnie rozmawiałem już z moim kolegą z branży – Władkiem (pozdrawiam!) na czym właściwie polega reklama SEO w internecie i w jaki sposób na niej zarabiać? Jak już większość internautów wie –  pozycjonowanie to zbiór szeroko pojętych czynności mających na celu uzyskanie jak najwyższej pozycji danej frazy (przeważnie chodzi o słowa związane z działalnością klienta) w wynikach wyszukiwania popularnych robotów internetowych. W ostatnich latach praktycznie mówi się tu o jednej wyszukiwarce 😉 …

Co potrzeba ?

W takim razie co powinien posiadać pozycjoner, aby sprostać oczekiwaniom klientów i w możliwie jak najkrótszym czasie umieścić ich serwis internetowy z ofertami dla potencjalnych zainteresowanych w top 10 (pierwsza dziesiątka – pierwsza strona odpowiedzi na frazy w wyszukiwarce – przypomnę , że branża SEO stosuje jeszcze inne zwroty : wspominany top 10, top 5 = pierwsza piątka, top 3 = podium etc…) ?

  • Wiedzę – ostatnie ruchy google w sprawie domen regionalnych i plany zredukowania do minimum wpływu fraz kluczowych w nazwie domeny na jej pozycje w wynikach wyszukiwania , rosnące znaczenie ortografii i stylistyki na wartość contetnu, oraz inne nowości zmieniają oblicza współczesnego SEO. Nie wystarczy wiedza z dziedziny webdesignu,  edytorów, obsługi skryptów php, języka angielskiego, czy tez pisania w html. Mechanizmy wyszukiwarek, a szczególnie google są dynamiczne i jak same twierdzą, dążą do ciągłego usprawniania pracy googlebotów (cokolwiek to oznacza). Umiejętność napisania przykładowo 20 fachowych i merytorycznych tekstów z dziedziny, o której niewiele się wie to również duża (wymagana) sztuka.  Z pewnością wiedza jest kluczowym czynnikiem zapewniającym sukces SEO, wielkość zaplecza SEO, wiek domen, PR i inne skądinąd istotne czynniki, są w tej kwestii drugoplanowe. Więcej w artykule W. Kozaczkiewicza  ” czynniki wpływające na pozycję stron w wyszukiwarkach”.
  • Zaplecze SEO – standardowo bazę stron internetowych przyjaznych SEO (polecam wordpress ;)), katalogów WWW, serwisów branżowych etc. Oczywiście zarówno „branżówka” jak i spam oraz katalogi powinny być skrupulatnie moderowane, z możliwie  wiarygodnymi, renomowanymi domenami. Wszystko musi być w 100% zgodne z netykietą i wskazówkami dla webmasterów ! Pamiętać należy również o fakcie , że część zaplecza nie może linkować / być zlinkowane z resztą sieci SEO (odrębne nie powiązane serwisy ). Mówimy oczywiście o „białym SEO” 😉 /…/
  • Pieniądze – potrzebne do opłacania hostingów, domen, artykułów na zamówienie, płatnych wpisów w dobrych katalogach branżowych, podwykonawców, działań „webseo” i wielu innych czynników.
  • Działalność – możemy pracować jako firma (tu standardowo należy zarejestrować działalność w odpowiednim urzędzie itp…), jako podwykonawca w innej firmie, lub na umowę o dzieło , lub  zlecenie* dla klienta. Wybór formy działalności należy poprzedzić analizą kosztów i czystą wygodą współpracy. Przeważnie najkorzystniej jest prowadzić własną działalność gospodarczą, ale jeśli traktuje się pozycjonowanie jako dodatkowe źródło dochodu, można skorzystać z pozostałych opcji. Wg mnie każdy rodzaj w/w form pracy ma swoje plusy i minusy, dlatego zalecam indywidualne podejście.

Wycena pozycjonowania.

Wycena pracy pozycjonera to kolejne dynamiczne zagadnienie i trudno tu o jakieś uniwersalne mechanizmy. Posłużmy się przykładami z życia. Standardowo istnieją trzy podstawowe sposoby rozliczenia z klientami:

  • Utrzymanie pozycji – klient płaci wyłącznie za wyniki top 10 wg tabeli opracowanej przez pozycjonera. Przykład cennika** wzięty z internetu (*ceny podane w netto – za miesięczne utrzymanie frazy) :
Ilość wyników TOP 1 TOP 3 TOP 5 TOP 10
do 50 000 30,00 zł* 25,00 zł* 20,00 zł* 10,00 zł*
do 100 000 40,00 zł* 30,00 zł* 25,00 zł* 20,00 zł*
do 250 000 50,00 zł* 40,00 zł* 30,00 zł* 25,00 zł*
do 500 000 70,00 zł* 60,00 zł* 50,00 zł* 40,00 zł*
do 1000 000 120,00 zł* 80,00 zł* 70,00 zł* 60,00 zł*
Ponad 1000 000 do ustalenia do ustalenia do ustalenia do ustalenia

Jak widać opłacalność można uzyskać już przy kilku frazach w top 10, należy jednak pamiętać, że frazy mocno konkurencyjne, oraz pojedyncze słowa są najczęściej rozliczane przez indywidualne negocjacje i sięgają nawet kilkuset złotych miesięcznie. Sposób bardzo wygodny ale stosunkowo drogi dla klienta. W końcu to opłaty miesięczne!

  • Premia za wyniki – klientowi zawsze się śpieszy! Chce wyprzedzić konkurencję w jak najszybszym możliwym terminie – zgadza się na system jednorazowych premii za wyniki zależnych od efektów w top 10 i czasu (dodatkowa premia za szybkie wyniki ). Tu trzeba uważać – google daje kary za zbyt szybkie linkowanie, traktując takie praktyki jako niezgodne z SEO  i zamiast dużej premii można dostać np. bana! Tylko dla pozycjonerów z  mocnym zapleczem wartościowych serwisów, oraz klientów z  wysoce poprawnymi, unikalnymi i zoptymalizowanymi pod katem wyszukiwarek stronami WWW. Szybki zarobek = dużo intensywnej merytorycznej pracy, doświadczenia i wiedzy, mocne linki z zaplecza, kategorycznie unikalność i dbałość (przykładowo artykuły w serwisach pr >=3 + minimum 2000 znaków , jeden link w treści, duża wartość merytoryczna w branży i unikalność itp…) Pozostaje tylko problem zapytania powyżej miliona odpowiedzi, które wypromowane w przeciągu miesiąc na top 3, musi teraz przetrwać kontrataki konkurencji  i naturalne procesy przetasowań na szczycie góry popularności. A tam „wieje” najmocniej!  Znowu „utrzymanie pozycji”, a jeśli tak, to na jakich warunkach. Jak widać premie za wyniki najczęściej idą w parze z  podjęciem się późniejszego „utrzymania pozycji”, a warunki współpracy klient -SEO ustala się indywidualnie.
  • Inne –  w przypadku umowy o dzieło mamy technicznie do czynienia z abonamentem – stałą miesięczną opłatą za obsługę klienta, plus ew. premie za osiągnięcia (ale to już wg ustaleń podmiotów współpracujących). Zaletą abonamentu jest niski miesięczny koszt, brak zawiłości, problemów z rozliczaniem aspektów utrzymania pozycji, możliwość dokładania fraz kluczowych do kampanii, oraz wiele innych. Słyszałem też o kilku innych metodach, ale o znaczeniu marginalnym dla omawianego zagadnienia.
Econo Standard Gold Premium
Liczba słów kluczowych 5 5 10 10
Optymalizacja strony
Strona o zasięgu regionalnym
Strona o zasięgu regionalnym
z dużą konkurencją
Strona o zasięgu ogólnopolskim
Strona o zasięgu światowym
Long tail
Stała opieka nad serwisem
Analiza statystyk
Cena od 299zł od 499zł od 999zł Indywidualna
wycena

Przykładowa tabela ilustrująca inne kryteria wyceny pozycjonowania .

Wnioski

Ilość firm proponujących usługi SEO co roku rośnie, niestety coraz częściej można na rynku spotkać  pozycjonerów nieuczciwych, bez wiedzy i umiejętności, a także zwykłych oszustów. Utrudnia to wybranie klientowi firmy SEO / przeczytaj artykuł G. Skiery „jaką firmę SEO wybrać ” /, ale takie są prawa gospodarki wolnorynkowej. Słabi i nieuczciwi prędzej czy później odpadną z gry, a tym mocnym, uczciwym SEO PR życzę wszystkiego dobrego i pozdrawiam.

Witek Kozaczkiewicz

————————————————-

* W obrocie prawnym występują dwie umowy umowa zlecenia i umowa o dzieło. Wiele osób utożsamia te dwie umowy. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, każda z nich jest inaczej skonstruowana i do każdej odnoszą się inne przepisy prawa.  Sprawdź szczegóły w necie!

Comments are closed.