Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl

Pozycjonowanie jako reklama w internecie

Wielokrotnie rozmawiałem już z moim kolegą z branży – Władkiem (pozdrawiam!) na czym właściwie polega reklama SEO w internecie i w jaki sposób na niej zarabiać? Jak już większość internautów wie –  pozycjonowanie to zbiór szeroko pojętych czynności mających na celu uzyskanie jak najwyższej pozycji danej frazy (przeważnie chodzi o słowa związane z działalnością klienta) w wynikach wyszukiwania popularnych robotów internetowych. W ostatnich latach praktycznie mówi się tu o jednej wyszukiwarce 😉 …

Co potrzeba ?

W takim razie co powinien posiadać pozycjoner, aby sprostać oczekiwaniom klientów i w możliwie jak najkrótszym czasie umieścić ich serwis internetowy z ofertami dla potencjalnych zainteresowanych w top 10 (pierwsza dziesiątka – pierwsza strona odpowiedzi na frazy w wyszukiwarce – przypomnę , że branża SEO stosuje jeszcze inne zwroty : wspominany top 10, top 5 = pierwsza piątka, top 3 = podium etc…) ?

  • Wiedzę – ostatnie ruchy google w sprawie domen regionalnych i plany zredukowania do minimum wpływu fraz kluczowych w nazwie domeny na jej pozycje w wynikach wyszukiwania , rosnące znaczenie ortografii i stylistyki na wartość contetnu, oraz inne nowości zmieniają oblicza współczesnego SEO. Nie wystarczy wiedza z dziedziny webdesignu,  edytorów, obsługi skryptów php, języka angielskiego, czy tez pisania w html. Mechanizmy wyszukiwarek, a szczególnie google są dynamiczne i jak same twierdzą, dążą do ciągłego usprawniania pracy googlebotów (cokolwiek to oznacza). Umiejętność napisania przykładowo 20 fachowych i merytorycznych tekstów z dziedziny, o której niewiele się wie to również duża (wymagana) sztuka.  Z pewnością wiedza jest kluczowym czynnikiem zapewniającym sukces SEO, wielkość zaplecza SEO, wiek domen, PR i inne skądinąd istotne czynniki, są w tej kwestii drugoplanowe. Więcej w artykule W. Kozaczkiewicza  ” czynniki wpływające na pozycję stron w wyszukiwarkach”.
  • Zaplecze SEO – standardowo bazę stron internetowych przyjaznych SEO (polecam wordpress ;)), katalogów WWW, serwisów branżowych etc. Oczywiście zarówno „branżówka” jak i spam oraz katalogi powinny być skrupulatnie moderowane, z możliwie  wiarygodnymi, renomowanymi domenami. Wszystko musi być w 100% zgodne z netykietą i wskazówkami dla webmasterów ! Pamiętać należy również o fakcie , że część zaplecza nie może linkować / być zlinkowane z resztą sieci SEO (odrębne nie powiązane serwisy ). Mówimy oczywiście o „białym SEO” 😉 /…/
  • Pieniądze – potrzebne do opłacania hostingów, domen, artykułów na zamówienie, płatnych wpisów w dobrych katalogach branżowych, podwykonawców, działań „webseo” i wielu innych czynników.
  • Działalność – możemy pracować jako firma (tu standardowo należy zarejestrować działalność w odpowiednim urzędzie itp…), jako podwykonawca w innej firmie, lub na umowę o dzieło , lub  zlecenie* dla klienta. Wybór formy działalności należy poprzedzić analizą kosztów i czystą wygodą współpracy. Przeważnie najkorzystniej jest prowadzić własną działalność gospodarczą, ale jeśli traktuje się pozycjonowanie jako dodatkowe źródło dochodu, można skorzystać z pozostałych opcji. Wg mnie każdy rodzaj w/w form pracy ma swoje plusy i minusy, dlatego zalecam indywidualne podejście.

Wycena pozycjonowania.

Wycena pracy pozycjonera to kolejne dynamiczne zagadnienie i trudno tu o jakieś uniwersalne mechanizmy. Posłużmy się przykładami z życia. Standardowo istnieją trzy podstawowe sposoby rozliczenia z klientami:

  • Utrzymanie pozycji – klient płaci wyłącznie za wyniki top 10 wg tabeli opracowanej przez pozycjonera. Przykład cennika** wzięty z internetu (*ceny podane w netto – za miesięczne utrzymanie frazy) :
Ilość wyników TOP 1 TOP 3 TOP 5 TOP 10
do 50 000 30,00 zł* 25,00 zł* 20,00 zł* 10,00 zł*
do 100 000 40,00 zł* 30,00 zł* 25,00 zł* 20,00 zł*
do 250 000 50,00 zł* 40,00 zł* 30,00 zł* 25,00 zł*
do 500 000 70,00 zł* 60,00 zł* 50,00 zł* 40,00 zł*
do 1000 000 120,00 zł* 80,00 zł* 70,00 zł* 60,00 zł*
Ponad 1000 000 do ustalenia do ustalenia do ustalenia do ustalenia

Jak widać opłacalność można uzyskać już przy kilku frazach w top 10, należy jednak pamiętać, że frazy mocno konkurencyjne, oraz pojedyncze słowa są najczęściej rozliczane przez indywidualne negocjacje i sięgają nawet kilkuset złotych miesięcznie. Sposób bardzo wygodny ale stosunkowo drogi dla klienta. W końcu to opłaty miesięczne!

  • Premia za wyniki – klientowi zawsze się śpieszy! Chce wyprzedzić konkurencję w jak najszybszym możliwym terminie – zgadza się na system jednorazowych premii za wyniki zależnych od efektów w top 10 i czasu (dodatkowa premia za szybkie wyniki ). Tu trzeba uważać – google daje kary za zbyt szybkie linkowanie, traktując takie praktyki jako niezgodne z SEO  i zamiast dużej premii można dostać np. bana! Tylko dla pozycjonerów z  mocnym zapleczem wartościowych serwisów, oraz klientów z  wysoce poprawnymi, unikalnymi i zoptymalizowanymi pod katem wyszukiwarek stronami WWW. Szybki zarobek = dużo intensywnej merytorycznej pracy, doświadczenia i wiedzy, mocne linki z zaplecza, kategorycznie unikalność i dbałość (przykładowo artykuły w serwisach pr >=3 + minimum 2000 znaków , jeden link w treści, duża wartość merytoryczna w branży i unikalność itp…) Pozostaje tylko problem zapytania powyżej miliona odpowiedzi, które wypromowane w przeciągu miesiąc na top 3, musi teraz przetrwać kontrataki konkurencji  i naturalne procesy przetasowań na szczycie góry popularności. A tam „wieje” najmocniej!  Znowu „utrzymanie pozycji”, a jeśli tak, to na jakich warunkach. Jak widać premie za wyniki najczęściej idą w parze z  podjęciem się późniejszego „utrzymania pozycji”, a warunki współpracy klient -SEO ustala się indywidualnie.
  • Inne –  w przypadku umowy o dzieło mamy technicznie do czynienia z abonamentem – stałą miesięczną opłatą za obsługę klienta, plus ew. premie za osiągnięcia (ale to już wg ustaleń podmiotów współpracujących). Zaletą abonamentu jest niski miesięczny koszt, brak zawiłości, problemów z rozliczaniem aspektów utrzymania pozycji, możliwość dokładania fraz kluczowych do kampanii, oraz wiele innych. Słyszałem też o kilku innych metodach, ale o znaczeniu marginalnym dla omawianego zagadnienia.
Econo Standard Gold Premium
Liczba słów kluczowych 5 5 10 10
Optymalizacja strony
Strona o zasięgu regionalnym
Strona o zasięgu regionalnym
z dużą konkurencją
Strona o zasięgu ogólnopolskim
Strona o zasięgu światowym
Long tail
Stała opieka nad serwisem
Analiza statystyk
Cena od 299zł od 499zł od 999zł Indywidualna
wycena

Przykładowa tabela ilustrująca inne kryteria wyceny pozycjonowania .

Wnioski

Ilość firm proponujących usługi SEO co roku rośnie, niestety coraz częściej można na rynku spotkać  pozycjonerów nieuczciwych, bez wiedzy i umiejętności, a także zwykłych oszustów. Utrudnia to wybranie klientowi firmy SEO / przeczytaj artykuł G. Skiery „jaką firmę SEO wybrać ” /, ale takie są prawa gospodarki wolnorynkowej. Słabi i nieuczciwi prędzej czy później odpadną z gry, a tym mocnym, uczciwym SEO PR życzę wszystkiego dobrego i pozdrawiam.

Witek Kozaczkiewicz

————————————————-

* W obrocie prawnym występują dwie umowy umowa zlecenia i umowa o dzieło. Wiele osób utożsamia te dwie umowy. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, każda z nich jest inaczej skonstruowana i do każdej odnoszą się inne przepisy prawa.  Sprawdź szczegóły w necie!

Comments are closed.